The great Gatsby (2013)
Regia: Baz Luhrmann
Distributie: Leonardo DiCaprio, carey Mulligan Tobey Maguire
Nota IMDB: 7.5
            Inainte de a vedea filmul am citit foarte multe critici in speranta ca poate ma vor pregati sufleteste pentru ceeea ce urmeaza. Am intrebat in stanga si in dreapta parerea celor care au vazut filmul si nu prea reuseam sa imi fac o privire de ansamblu…m-am dus direct la tinta si ce mi-a mai placuuuuut.
            Surprinzator – asta e cuvantul care cred ca defineste cel mai bine filmul. De la coregrafie la imagine si coloana sonora (foarte controversata din cate am observat), filmul m-a surprins si nu m-a lasat sa ma plicitisesc. Am vazut ca multi au etichetat filmul ca fiind un kitsch: muzica moderna, imagine 3D, petreceri modernizate si multa grandoare. Eu cred insa ca daca Baz s-ar fi incadrat in regulile cinematografice clasice, peste 10 ani, The great Gatsby ar fi fost confundat cu oricare din cele cinci ecranizari care au mai fost facute la acelasi film. S-ar fi pierdut in negura de filme care redau societatea anilor 20, si in scurt timp ar fi fost uitat cu totul.                  
            La capitolul imagine mi s-a parut revolutionar si asta o spun fara niciun fel de exagerare. A fost indelung si foarte bine gandita si asta s-a vazut. Nu am vazut multe filme care sa impresioneze asa la vizual (Melancholia ar fi unul dintre ele) și ce mi-a placut cel mai mult este ca aveam mereu senzatia ca ma uit la un tablou. Arta dom`le, arta, asta e!
            Muzica s-a dorit a fi o readaptare a jazz-ului si Charleston-ului din acei ani si asta nu putea sa fie decat ori o miscare foarte buna, ori un fail total. Nu stiu cum se face ca Jay Z, The Black Eyed Peas si Florence and The machine au intregit filmul si nu m-au lasat sa stau locului in cele 142 de minute cat are ecranizarea.
            Ce nu mi-a placut: Tobey Maguire are aceeasi fata de adolescent timid, surprins parca de emotia descoperirii. A avut un personaj cam insipid, dupa parerea mea, si cam impersonal. Fata lui imi aducea aminte ba de Spider man, ba de Wonder boys (un rol foarte bun jucat de Maguire e cel din Brothers – 2011 si il recomand cu mare drag). Legat de cei care vorbesc aiurea in targ ca ultimul gest a lui Nick Carraway de a adauga la titlu “The Great”, a fost ba penibil, ba cliseic, aflati ca intamplarea a fost adevarata. Fitzgerald a redenumit titlul imediat ce a terminat de scris nuvela; filmul nu a facut decat sa redea realitatea.
            Mi-ar fi placut ca povestea sa se axeze mai mult “dramele” lui Gatsby, sa ne arate mai mult din demonii lui interiori si mai putin din opulenta exterioara. Cu toate astea, Leonardo e bun orice ar face…Gatsby nu e rolul vietii lui asa cum se vehiculeaza pe internet, dar e in top 5. Carey Mulligan are o profunzime si sensibilitate care s-a potrivit perfect personajului, iar Elizabeth Debicki a fost o surpriza foarte placuta.

            Mama a vazut filmul si a zis ca a fost ca o bijuterie si eu sunt foarte de acord cu ea. Ma duc sa-l mai vad o data saptamana viitoare. J